De koude maanden

30-09-2022

Helaas komt de zomer ten einde en gaan we het koude weer tegemoet. De eerste winterjassen worden misschien tevoorschijn gehaald en liggen de dekentjes alweer op de bank. 


Nou lijkt het misschien gek om hier over na te denken, maar hoe beter je je op deze periode voorbereidt, hoe prettiger je deze periode door kunt gaan. Los van de lichamelijke voordelen die je uit deze periode kunt halen, kan het ook interessant zijn voor de gasrekening als je jezelf goed warm houdt. 

Als het namelijk koud wordt zal ons zenuwstelsel zich aanpassen, door de bloedvaten in ons lichaam te vernauwen. Hierdoor verliezen we minder warmte en kunnen onze ledematen en organen op temperatuur blijven. Echter betekent het ook dat we sneller geneigd zijn om passiever te worden, onze schouders op te trekken of meer gespannen te bewegen. Dit kan leiden tot gewrichtstijfheid, verminderde flexibiliteit van spieren en nek/hoofdpijn klachten. 

 

Burpee: Bekijk de Uitleg, techniek & variaties + Video! - Fitvooralles.nlOm bovenstaande dingen te voorkomen is het dus goed om in beweging te blijven. Door actief te zijn neemt je lichaamstemperatuur toe, en voorkom je dat je stijf wordt in deze maanden. Daarom vind u hieronder oefeningen die u kunt doen, als u merkt dat u het koud heeft, en even iets actief wil doen. Deze oefeningen zorgen er direct voor dat je het warmer krijgt, en prikkelen je zenuwstelsel waardoor je in een meer actieve toestand komt. 

 

 

Een Burpee: plaats je handen om de grond, zet je voeten naar achteren, ga op de grond liggen, kom weer overeind en spring