Voorkomen van sportblessures

22-10-2021

Om sportblessures te voorkomen zijn er 2 zaken essentieel om ervoor te zorgen dat je spieren en gewrichten optimaal functioneren. Dit kan een 90min durende voetbal wedstrijd zijn, maar ook een 400m sprint. Het maakt niet uit hoe groot of hoe zwaar de sportactiviteit is. In de basis is een kwalitatieve goede warming up belangrijk om je lichaam voor te bereiden op dat wat er komen gaat. Zo gaat je hartslag omhoog, wordt het zuurstofrijke bloed goed naar de spieren vervoerd en wordt het zenuwstelsel als het ware aangezet om in actie te komen.


Daarnaast is rekken van de spieren ook belangrijk. Je kunt discussiëren over wanneer dit het meest handig is. Je kunt na de warming up stretchen, maar ook na de training of helemaal los van de training, bijvoorbeeld voor het slapen gaan. In ieder geval zorgt stretchen ervoor dat de spierspanning wat van de spieren afgehaald wordt en houdt het de spieren ook goed op lengte. Dit voorkomt dat de spanning te hoog wordt, wat eventueel leidt tot pijn, maar het voorkomt ook bewegingsbeperkingen, welke weer nadelig kunnen zijn voor je sport.

Hoeveel tijd besteed jij aan deze 2 dingen? Als je het gevoel hebt dat je wat mist, kijk dan wat voor jou zinvol is en wat voor jou prettig voelt. Uiteraard kun je altijd met jouw fysiotherapeut in overleg gaan wat voor jouw situatie het beste aansluit.