Wat kunt u doen?

29-04-2021

Jaarlijks hebben 100,1 per 1.000 mannen en 133,4 per 1.000 vrouwen te maken met nek- en rugklachten. Dat zijn veel mensen en het worden er ook steeds meer nu we veel thuiswerken en minder bewegen doordat sportscholen en andere faciliteiten dicht zijn.
Merk je dat je lichamelijke klachten ontwikkeld en je voel je jezelf futloos van al dat zitten? Probeer dan om tijdens jouw werkdag meer beweging in te plannen.  Zitten is namelijk een zeer belastende houding voor je rug, ookal zou je dat misschien niet zo snel verwachten. En we doen het de hele dag!
Zet ieder uur een alarm om even de benen te strekken door bijvoorbeeld wat drinken te halen of even naar de wc te gaan. Of probeer tijdens de lunchpauze een korte wandeling te maken. Andere veel gebruikte tools zijn sta-bureaus en wiebelkussen of ballen om op te zitten. Dat maakt het kantoor ook nog eens een vrolijke plek!
Daag je collega’s uit om mee te doen! Jullie zullen je weer fitter voelen en je beter op jullie werk kunnen focussen. De hersenen worden weer beter doorbloed en het helpt bij het voorkomen van rugklachten! Kortom een win-win situatie!
Zorg er altijd voor dat er een paar minuten tijd zit tussen vergaderingen, zodat je altijd de mogelijkheid hebt om even op te staan en te bewegen.
Mocht je merken dat er toch lichamelijke klachten ontstaan die, ook door meer te bewegen, niet over gaan dan kun je altijd zonder verwijzing terecht bij één van onze fysiotherapeuten!