Wat kunt u doen?

22-03-2021

In de tijd van corona werken veel mensen thuis. Werkplekken zijn vaak niet aangepast en mensen werken bijvoorbeeld gewoon aan de keukentafel. In deze tijd zien we spanningshoofdpijn toenemen, omdat mensen in een verkeerde houding gaan werken. 

Spanningshoofdpijn kun je proberen te verminderen door een gezond en regelmatig leven te leiden, voldoende te bewegen, voor frisse lucht te zorgen, een juiste balans te vinden tussen inspanning en ontspanning en te zorgen voor een goede nachtrust. Zorg zowel thuis als op je werk voor voldoende 'computerpauzes'. Ontspan tijdens zo'n pauze je armen, schouders en nekspieren. Probeer tijdens een pauze een wandeling te maken. Regelmatig bewegen zorgt ervoor dat de weerstand verhoogd wordt, waardoor de kans op ziektes en infecties verkleind wordt. Beweging heeft een positief effect op je geheugen, aandacht en concentratievermogen. Je hersenen worden letterlijk beter doorbloed. Bovendien stimuleert het de afgifte van het hormoon melatonine in de hersenen, waardoor je het slaap-waakritme kan verbeteren en heeft het een positief effect op dopamine, waardoor je een betere stemming hebt en stress minder wordt. Een klein beetje stress is helemaal niet erg. Sterker nog, we hebben het af en toe ook nodig. Zo lang je hersenen voldoende rust en ruimte krijgen om te herstellen, is er niks aan de hand.

Door overdag voldoende actief te zijn en te bewegen, kun je 's avonds beter in slaap vallen. Zo wordt de vicieuze cirkel doorbroken en kan jijzelf al heel veel doen om hoofdpijnklachten te verminderen. Mocht de hoofdpijn toch niet verminderen door bovenstaande tips, neem dan contact op met één van onze fysiotherapeuten.