Wist u dat

25-02-2019

Wist u dat de Beweegrichtlijn 2017 volwassenen en ouderen adviseert verspreid over de week 150 minuten matig intensief tot intensief te bewegen. Met andere woorden; bewegen met een hogere hartslag dan in uw hartslag rust op de bank, waardoor u een beetje gaat zweten en sneller gaat ademhalen. Dit kunnen huishoudelijke taken zijn, maar ook een wandelingetje. De activiteiten kunnen worden gespreid over de week in blokjes van minimaal 10 minuten. Daarnaast adviseert de richtlijn 2 keer per week spier- en bot verstekende oefeningen te doen. Voor ouderen komen daar ook balansoefeningen bij. Langer, vaker en intensiever bewegen geeft meer gezondheidsvoordelen. In 2017 voldeed 44% van de Nederlandse Volwassenen van 18 jaar en ouder aan deze richtlijn. Bent u hier een van? Super!

Voor kinderen ligt dit beweeg advies hoger. Zij behoren 1 uur per week matig of zwaar intensief te bewegen, elke dag! Daarnaast adviseert de richtlijn om kinderen 3 maal per week bot en spierversterkende oefeningen te laten doen. In 2017 voldeed 55% van de kinderen van 4-11 jaar aan deze richtlijn. Van de kinderen van 12-17 jaar voldeed 28% aan de adviezen. Ben jij daar ook een van? Goed bezig!